{ }

مالیات بر حق تمبر ، برای حق تمبر برخی اوراق ، اسناد و مدارک ، طبق قانون دریافت می شود . میزان مالیات حق تمبر ، در قانون مالیات های مستقیم ، تعیین شده است و نحوه پرداخت مالیات حق تمبر ، صرفا در خصوص حق تمبر ثبت شرکت ، از طریق سامانه آنلاین می باشد و مالیات سایر انواع حق تمبر ، به صورت حضوری پرداخت می شود .

در میان انواع و اقسام مالیات هایی که در قانون مقرر شده است ، مالیات بر حق تمبر ، یکی از انواع مالیات های مستقیم محسوب می شود که از اشخاصی که متقاضی دریافت برخی اسناد ، اوراق و مدارک هستند ، دریافت می گردد که به آن ، حق تمبر نیز گفته می شود و عدم پرداخت مالیات حق بر تمبر ، ممکن است منجر به اعمال جریمه هایی در خصوص مودی این نوع مالیات گردد . لذا سوال مهمی که در خصوص مالیات بر حق تمبر وجود دارد ، این است که میزان این نوع مالیات چقدر است و چگونه محاسبه می شود ؟

در قانون مالیات های مستقیم ، برخی از انواع مالیات ها ، مورد اشاره قرار گرفته و احکام مربوط به آن نیز ، ذکر گردیده است . علاوه بر این ، به موجب قانون مالیات بر ارزش افزوده نیز ، پرداخت مالیات غیر مستقیم ، مورد پیش بینی قرار گرفته است .یکی انواع مالیات هایی که در قانون مالیات های مستقیم ذکر گردیده و احکام آن بیان شده است ، مالیات بر حق تمبر ، می باشد .

در این رابطه ، این سوال مطرح می شود که مالیات بر حق تمبر چیست ؟ در پاسخ به این سوال ، باید گفت که مالیات بر حق تمبر ، نوعی مالیات است که جهت پرداخت مالیات برخی از اوراق ، مدارک و اسناد مذکور در قانون ، پیش بینی گردیده است . از آن جهت که مالیات بر حق تمبر ، نوعی مالیات مستقیم محسوب می شود ، به محض صدور برخی از اسناد ، مدارک و اوراق ، به صورت مستقیم ، دریافت می گردد .

در خصوص مالیات بر حق تمبر ، باید اشاره نمود که احکام مربوط به این نوع از مالیات ، ضمن مواد 44 الی 51 قانون مالیات های مستقیم ، مورد تصریح قرار گرفته است که بررسی آنها ، برای آشنایی با مالیات حق تمبر ، ضرورت دارد . بر اساس این قانون ، اوراق ، اسناد و مدارکی که مشمول مالیات بر حق تمبر می شوند را می توان شامل موارد زیر دانست که در قسمت های بعد ، میزان و نحوه محاسبه آن را نیز ، توضیح خواهیم داد .

اسنادی همچون چک ، سفته ، کلیه اسناد تجاری قابل انتقال که در ایران ، صادر یا معامله می شوند ؛ همچون بارنامه های دریایی ، زمینی و هوایی ، کارت معافیت از خدمت ، گواهینامه رانندگی ، کارنامه ها و دانشنامه های تحصیلی دانشجویان ، پروانه های مشاغلی ، همچون مامایی ، دندانپزشکی ، پیراپزشکی و دامپزشکی ، جواز تاسیس و کارت شناسایی واحدهای تولیدی ، پروانه وکالت ، کارت بازرگانی ، قراردادهای منعقده میان بانک ها و مشتریان ، سهام و سهم الشرکه های کلیه شرکت های مشمول قانون تجارت ، مشمول پرداخت مالیات بر حق تمبر می باشند .

میزان و نحوه محاسبه مالیات بر حق تمبر

در قسمت قبل ، به بررسی این موضوع پرداخته شد که مالیات بر حق تمبر چیست . همانطور که گفته شد ، یکی از انواع مالیات های مستقیم ، مالیات بر حق تمبر می باشد که از برخی اسناد ، اوراق و مدارکی که در قانون مشخص شده است ، اخذ می شود . اما سوالی که در این خصوص مطرح می شود ، این است که نحوه محاسبه مالیات بر حق تمبر چگونه است و میزان این مالیات ، چقدر است ؟

در پاسخ به این سوال ، باید گفت که میزان مالیات بر حق تمبر ، به صورت دقیق ، در قانون مالیات های مستقیم ، مورد اشاره قرار گرفته و به همین دلیل ، مراجع و نهادهایی که مالیات بر حق تمبر را دریافت می کنند ، مکلف به اخذ آن ، بر اساس میزان تعیین شده در قانون هستند . به همین مناسبت ، در این قسمت ، قصد داریم به بررسی میزان مالیات بر حق تمبر بر اساس قانون بپردازیم .

میزان مالیات بر حق تمبر ، در مورد هر برگ چک ، دویست ریال و میزان حق تمبر اسنادی همچون سفته ، نیم در هزار مبلغ آن سفته می باشد .

میزان مالیات حق تمبر اسناد تجاری که در ایران ، صادر یا معامله و مورد استفاده هستند ( جز چک و سفته و سهام شرکت های تجاری ) ، بارنامه دریایی و هوایی و اوراق مال التجاره ، به میزان پنج هزار ریال و بارنامه زمینی ، هزار ریال است .

از کارت معافیت مشمولانی که از خدمت سربازی معاف می شوند ، مبلغ ده هزار ریال ، گواهینامه رانندگی بین المللی ، پنجاه هزار ریال و گواهینامه رانندگی انواع خودرو ، به ازای هر سال ، هزار ریال ، مالیات حق تمبر اخذ می شود .

میزان مالیات حق تمبر کارنامه و گواهینامه دانش آموزان ، هزار ریال ، دانشنامه و گواهی دانشجویان مقاطع تحصیلی مختلف ، ده هزار ریال می باشد . همچنین ، گواهی ارزش تحصیلی دوره های ابتدایی ، راهنمایی و متوسطه ، مبلغ بیست هزار ریال و از گواهی ارزش تحصیلی دوره های فنی حرفه ای و دانشگاهی خارجی ، مبلغ پنجاه هزار ریال ، حق تمبر اخذ می شود .

پروانه مامایی و مدرک تحصیلی دوره کاردانی و دندانپزشکی تجربی ، بیست هزار ریال ، پروانه پزشکی ، دندانپزشکی ، دامپزشکی و داروسازی ، یکصد هزار ریال ، جواز تاسیس واحدهای تولیدی و صنعتی ، دریافت کارت بازرگانی ، پروانه وکالت و کارشناسی و حق تمبر پروانه کسب در سایر مشاغل، یکصد هزار ریال و تجدید آنها ، پنجاه هزار ریال ، مالیات حق تمبر دارد .

کلیه قراردادهایی که میان بانک و مشتریان منعقد می شود ، در صورتی که در دفاتر اسناد رسمی به ثبت نرسد ، به میزان ده هزار ریال ، مالیات حق تمبر دارد . سهام و سهم الشرکه های شرکت های موضوع قانون تجارت نیز ، به استثنای شرکت های تعاونی ، بر اساس ارزش اسمی سهام ، به میزان نیم در هزار ، مشمول مالیات حق تمبر هستند که می بایست ، ظرف دو ماه از تاریخ ثبت شرکت ، پرداخت گردد .


نظرات