{ }

کپی علامت تجاری به این معناست که شخص ثالثی غیر از مالک علامت تجاری با به کار گرفتن علامت مورد نظر در روی محصول خویش یا قرار دادن در سایت یا فضاهای مجازی و مواردی از این دست، حقوق مالک علامت را پایمال نماید.

شکایت سوء استفاده از علامت تجاری با توجه به اینکه دعوای طرح شده حقوقی باشد یا کیفری در محاکم مختلفی مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.

طبق قانون ثبت اختراعات ، طرح های صنعتی و علائم تجاری ، سواستفاده از علائم تجاری داخلی و خارجی توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی از نظر حقوقی و کیفری قابل پیگرد قانونی است.

استفاده غیر مجاز از علائم تجاری ثبت شده علاوه بر مسئولیت کیفری و پیگرد قانونی ، مسئولیت قانونی سواستفاده کنندگان را به دنبال دارد. از آنجا که کشور ما با مقررات بین المللی در زمینه ثبت علامت تجاری مطابقت دارد و به عضویت کنوانسیون پاریس برای حمایت از مالکیت صنعتی در آمده است ،

در صورت سو استفاده از علائم تجاری توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی در کشور ما ، موضوع باید توسط مقامات قضایی پیگیری شود. دعاوی مربوط به مارک تجاری یکی از دعاوی است که اختلافات حقوقی آن منحصراً در دادگاه عمومی تهران رسیدگی می شود.

در مواردی که شرکتی تقاضای ابطال علامت تجاری شرکت دیگر به واسطه سبق استفاده را دارد ذی نفع باید علاوه بر تقاضای ابطال علامت، درخواست ثبت آن را نیز بنام خود بنماید و گرنه دعوای وی قابلیت استماع ندارد.

 اعتراض به ثبت برند بعد از ثبت آن

دعاوی ابطال علامت تجاری: نام تجاری به‌صورت انحصاری تنها به مالک آن تعلق دارد. در نتیجه اگر عمداً یا سهواً شرکتی دیگر از آن علامت تجاری استفاده کند، صاحب اسم تجاری سابق الثبت می‌تواند به دادگاه مراجعه نموده و اثبات رقابت مکارانه نموده و درخواست ابطال بنماید. البته، دقت کنید که اگر نام یا علائم تجاری ثبت نشده باشند، دعاوی حقوقی و کیفری متفاوتی در پیش خواهد داشت.

دادسرای ویژه رسیدگی به شکایت سوء استفاده از علامت تجاری

شکایت سوء استفاده از علامت تجاری اگر در قالب دعاوی کیفری و ضمن شکواییه مطرح شود به دادسرای ویژه رسیدگی به دعاوی علامت تجاری یعنی دادسرای ناحیه ۲۶ تهران (۱۹ سابق) ارجاع خواهد شد.

دادسرای ناحیه ۲۶ (۱۹ سابق) یک دادسرای ویژه و دارای قضاتی متخصص برای رسیدگی به دعاوی علامت تجاری، طرح صنعتی و اختراع می باشد، هرچند در عمل این دادسرای فقط برای رسیدگی به این دعاوی تشکیل نشده و دعاوی پزشکی نیز در این دادسرا رسیدگی می شود که این می تواند از کیفیت رسیدگی به دعاوی مالکیت معنوی که بسیار تخصصی و حرفه ای می باشند، بکاهد.

دادگاه ویژه رسیدگی به شکایت سوء استفاده از علامت تجاری

شکایت سوء استفاده از علامت تجاری بعد از طی مراحل دادسرا در صورتی که نظر بازپرس یا دادیار رسیدگی کننده بر وقوع جرم باشد و کیفرخواست برای متهم صادر شود یا نظر مقام رسیدگی کننده بر عدم ارتکاب جرم باشد و قرار منع تعقیب در پرونده شکایت سوء استفاده از علامت تجاری صادر شود و شاکی به این قرار اعتراض کند به دادگاه ارسال می شود.

وکیل علامت تجاری عنوان می دارد، خوب است بدانید که دادگاه کیفری ویژه رسیدگی به شکایت سوء استفاده از علامت تجاری دادگاه کیفری دو مجتمع قضایی شهید قدوسی می باشد که متاسفانه این دادگاه نیز به صورت تخصصی نبوده و دعاوی گوناگون کیفری در این مجتمع مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.

دادگاه حقوقی ویژه رسیدگی کننده به شکایت سوء استفاده از علامت تجاری

شکایت سوء استفاده از علامت تجاری اگر حقوقی باشد با تجربه ای که وکیل علامت تجاری دارد صرفا درمجتمع قضایی شهید بهشتی تهران رسیدگی خواهد شد و شما در صورت طرح دعوا از هر نقطه تهران می بایست به این مجتمع برای رسیدگی به شکایت سوء استفاده از علامت تجاری حقوقی مراجعه کنید.

مجازات سوء استفاده کنندگان از نام یا علامت تجاری دیگران :

- به موجب ماده ی 529 قانون مجازات اسلامی : هرکس مهر ، منگنه ، علامت یکی از شرکت های غیر دولتی را که مطابق قانون تشکیل شده یا یکی از تجارتخانه ها را جعل کند یا با علم به جعل استعمال نماید ، علاوه بر جبران خسارت وارده به حبس از سه ماه تا دو سال محکوم خواهند شد .

-       همچنین علاوه بر جبران خسارت وارده ،این اشخاص به پرداخت جزای نقدی از 10 تا 50 میلیون ریال یا حبس تعزیری از 91 روز تا 6 ماه یا هر دوی آنها محکوم می شوند ، که تعیین این مجازات ها بستگی به نظر قاضی دارد.

مدت اعتبار علائم تجاری 

-       مدت اعتبار علامت تجاری در ایران ده سال می باشد و چنانچه صاحب برند بخواهد به استفاده از علامت خودش ادامه دهد باید در سال پایانی مدت اعتبار آنرا تمدید نماید ،در غیر اینصورت بنام شخص دیگر قابل ثبت می باشد .

-       همچنین اگر تا 3 سال مورد استفاده قرارنگیرد ابطال می گردد .

 

 

ثبت برند | مدارک و مراحل ثبت برند

 

جهت کسب اطلاعات بيشتر و مشاوره رايگان ميتوانيد با

موسسه حقوقي ثبت سفير تماس بگيريد

 

 

 

 

 


نظرات