{ }

دریافت کد اقتصادی

چه اشخاصی مکلف به دریافت کد اقتصادی هستند؟

 

كليه اشخاص حقيقی و حقوقی اعـم از وزارتخانـه هـا، موسسـات دولتی، بانكها، شهرداری ها، موسسات وابسته به دولت و ساير اشخاص حقيقی و حقوقی اعم از انتفاعی و غيـر انتفـاعی موظفند نسـبت بـه ثبـت نـام جهـت دريافـت کد اقتصـادی اقـدام کنند و باید در كليـه قراردادهـا، اوراق و فرمهـای مـورد استفاده جهت انجام معاملات خود و اعطای تسهيلات بـانكی اعـم از ارزی و ريـالی و بيمـه نامه و غيره نسبت به درج شماره اقتصادی طرفين معامله اقدام نمايند.

 در تمامی صورتحساب ها و اوراق مربوط به معاملات خود شماره اقتصادی خود را درج کنند و در نهایت فهرست معاملات خود را به اداره امور مالياتی مربوطه تسليم نمايند.

تمامی اشخاص حقیقی که با توجه به مالیات، واحد های شغلی متعدد و جداگانه ای دارند، مکلفند برای هر محل کد مالیاتی جداگانه ای دریافت کنند.

این نکته را هم درنظر داشته باشید اشخاص حقوقی بعد از ثبت شرکت نهایتا به مدت 1 ماه فرصت دارند تا کد مالیاتی اخذ کنند درغیر این صورت متضمن جریمه خواهند شد.

دریافت کد اقتصادی برای اشخاص حقیقی و حقوقی

کد اقتصادی چیست؟

شماره منحصر بفردی است كه توسط سازمان امور مالياتی كشور، حسـب مورد به اشخاص حقيقی و حقوقی اختصاص داده می شود.



چه مدارکی برای گرفتن کد اقتصادی نیاز است؟

مدارک مورد نیاز برای گرفتن کد اقتصادی و کد مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی

مدارک کد اقتصادی اشخاص حقیقی (شخصی)

  1. کپی مدارک هویتی که شامل کپی شناسنامه و کارت ملی میباشد.
  2. کپی اجاره نامه یا سند ملک و کدپستی
  3. گواهی امضا
  4. شماره حساب جاری
  5. کپی کارت پایان خدمت درصورتی که شخص متقاضی مرد باشد.

 

مدارک کد اقتصادی اشخاص حقوقی (شرکتی)

  1. کپی اساسنامه و شرکتنامه و مدارک ثبتی شرکت
  2. مدارک هویتی (کارت ملی و شناسنامه) صاحبان امضا
  3. شماره حساب جاری شرکت
  4. کپی اجاره نامه یا سند ملک و کد پستی
  5. گواهی امضا
  6. كارت پايان خدمت مديرعامل در صورت مرد بودن.


مراحل دریافت کد اقتصادی یا مالیاتی

مراحل گرفتن کد اقتصادی و کد مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی

1-پیش ثبت نام الکترونیکی: اولین مرحله برای شروع فرایند ثبت نام الکترونیک مرحله پیش ثبت نام می باشد.

2-ثبت نام الکترونیکی

3-راستی آزمایی اطلاعات: در این مرحله استعلام مدارک شما گرفته میشود و صحت آن تایید میگردد.

4-مرحله نهایی و تایید اطلاعات شما در اداره دارایی و دریافت کد.

درصورتی که این کار را به موسسه ثبت سفیر واگذار کنید، کافیست فقط مدارک مورد نیاز را برای ما ارسال کرده و منتظر کداقتصادی بمانید.



تکالیف اشخاص حقیقی و  حقوقی درخصوص کد اقتصادی:

  • اشخاص حقيقی و حقوقی مكلفند به نحوی كه سازمان امور مالياتی كشور اعلام مي نمايد به سامانه ثبت نام موديان و تخصيص شماره اقتصادی مراجعه و نسبت به ثبت نام و درخواست کد اقتصادی اقدام نمايند. همچنین میتوانند برای تسریع در گرفتن کد مالیاتی این امر را به متخصصان ثبتی سفیر واگذار کنند.
  • اشخاص حقيقی و حقوقی که کد مالیاتی دریافت کرده اند باید هرگونه تغييرات از جمله انحلال، تغيير نام، تغيير شغل، تغيير نشانی و يـا ساير موارد را حسب مورد حداكثر ظرف مدت يك ماه از تاريخ تغييرات مذكور، به سازمان امور مالياتي مربوط اعلام نمايند. در غير اينصورت هرگونه مسئوليت ناشی از آن بعهده دارنده كارت مي باشد.
  • اشخاص حقيقی و حقوقی تا پايان زمان مهلت تعيين شده توسط سازمان امور مالياتی كشـور برای دريافت و به كارگيری شماره اقتصادی بايستی حسب مورد از شماره ملی و شناسه ملی بعنوان کد اقتصادی استفاده نمايند.
  • اشخاص حقيقی و حقوقی موضوع اين دستور العمـل مكلفنـد مـادامی كـه بـراي آنهـا کداقتصادی صادر نشده، از شماره ملی برای اشخاص حقيقی و شناسه ملی برای اشخاص حقوقی به جای کداقتصادی استفاده نمايند.


دریافت سریع کد اقتصادی:

دریافت سریع کد اقتصادی و کد مالیاتی در کمتر از 5 روز

با توجه به مهارت و تجربه کافی در زمینه دریافت کداقتصادی برای اشخاص حقیقی و حقوقی، دریافت کد اقتصادی توسط موسسه ثبت سفیر در 5 روز انجام میشود.



تكاليف اشخاص ثالث به درج کد اقتصادی:

  • گمــرك ايــران مكلــف بــه درج شــماره اقتصــادی كليــه واردكننــدگان، صــادركنندگان، حق العملكاران در اظهارنامه های گمركی می باشد.
  • بانكها باید شماره اقتصادی اشخاص حقيقی و حقوقی موضـوع ايـن دسـتور العمـل را در قراردادهای اعطای تسهيلات يا هر نوع معاملات بانكی اعم از ارزی يا ريالی درج نمايند.
  • اتاق بازرگانی مكلف اسـت در فـرم هـای مربـوط بـه ثبـت سـفارش اشـخاص حقيقـی و حقوقی موضوع اين دستور العمل کد اقتصادی آنها را درج ارائه نمايند.


جریمه تخلفات کد اقتصادی
  • عدم صدور صورتحساب يا عدم درج کد اقتصادی خود و طرف معامله حسـب مـورد يـا استفاده از شماره اقتصادی خود برای معاملات ديگران يا استفاده از شماره اقتصادی ديگران براي معاملات خود، مشمول جريمه ای معادل ۱۰ %مبلغ مورد معامله ای كـه بـدون رعايـت ضوابط اين دستور العمل انجام شده است.
  • استفاده كنندگان از شماره اقتصادی ديگران نسبت به ماليـات بـر درآمـد و همچنـين جـرائم موضوع اين ماده با اشخاصي كـه شـماره اقتصـادی آنـان مـورد اسـتفاده قـرار گرفتـه اسـت مسئوليت تضامني خواهند داشت.
  • عدم ارائه فهرست معاملات، مشمول جريمه ای معادل ۱ %مبلغ معـاملاتی كـه فهرسـت آنهـا ارائه نشده خواهد بود.
  • هرگونه جعل، تقلب، معـاملات غيـر واقعـي، سـوء اسـتفاده و تبـانی اشـخاص در ارتباط با صـدور صورتحسـاب و شـماره اقتصـادی خـلاف مقـررات بـوده وضمن مسئوليت تضامنی، مطابق با قانون مربوطه اقـدام خواهـد گرديد.


موارد ابطال کد مالیاتی یا کد اقتصادی:

در موارد زیر شماره اقتصادی باطل می گردد:

  1. فوت اشخاص حقيقی
  2. در صورت اعلام اشخاص حقيقی مبنی بر خاتمه فعاليت اقتصادی.
  3. انحلال اشخاص حقوقی ثبت شده پس از اتمام عمليات تصفيه و ساير اشخاص حقوقی پـس از لغو مجوز ذيربط.
  4. صدور حكم مراجع قضايی مبنی بر ابطال شماره اقتصادی.


تفاوت کد اقتصادی و شناسه ملی شرکت

کد اقتصادی را سازمان امور مالیاتی درج و مشخص می کند. یعنی لازم است که به جهت دریافت آن پرونده مالیاتی تشکیل شده و در مقابل شناسه ملی شرکت، توسط اداره ثبت شرکت ها صادر می شود. شناسه ملی شرکت فقط مخصوص افراد حقوقی است. اما کد اقتصادی هم برای اشخاص حقیقی و حقوقی اختصاص می یابد.



 استعلام کد اقتصادی شرکتها

گرفتن کد اقتصادی برای شرکت ها ضروری است. بنابراین استعلام کد شرکت ها این اطمینان و اعتماد را برای طرفین معامله برای مراودات تجاری ایجاد می کند. از همین رو جهت استعلام گرفتن کد مالیاتی شرکت ها، شما میتوانید به سایت رسمی سازمان امور مالیاتی کشور مراجعه کنید و اقدام به استعلام کد اقتصادی نمایید.



سوالات متداول

کد اقتصادی چیست؟

شماره ای اختصاصی است که سازمان امور مالياتی كشور، با توجه به متقاضی آن به شکل حقیقی یا حقوقی اختصاص داده است.

مدارک لازم برای دریافت کد اقتصادی چیست؟

مدارک لازم برای دریافت کد اقتصادی برای شرکت کپی شناسنامه و کارت ملی تمامی اعضای هیئت مدیره کپی آگهی تاسیس شرکت و سایر مدارکی است که جزئیات آن در متن مقاله ارائه شده است.

گرفتن کد اقتصادی چقدر زمان میبرد؟

مدت زمان لازم برای گرفتن کد اقتصادی 5 روز کاری میباشد.

چه زمان باید برای شرکت کد اقتصادی بگیریم؟

حداکثر تا 1 ماه بعد از ثبت شرکت باید کد اقتصادی دریافت کنید.

 

 

 

 

دریافت کد مالیاتی و مشاوره مالیاتی از ثبت سفیر

موسسه بین المللی ثبت سفیر


نظرات




مطالب مرتبط