{ }

چه اشخاصی مشمول قانون مالیات های مستقیم هستند؟

 

 

مالیات مستقیم به مالیاتی اطلاق می شود که بی واسطه و مستقیما از درآمد یا دارایی مودیان مالیاتی اخذ می شود . این مالیات به وسیله مامورین مالیاتی و به طور مستقیم اخذ می شود ، به طور کلی تمام کسانی که در ایران درآمد دارند حتی اگر خارج از ایران زندگی کنند ، مشمول مالیات بر درآمد هستند . حتی کسانی که به کسب و کار اینترنتی مشغول هستند ، باید ، مالیات کسب و کارهای اینترنتی خود را بپردازند.

همچنین ، کسانی که در ایران دارایی و اموالی دارند نیز برای حفظ و نگهداری از اموالشان باید مالیات بپردازند . مهم ترین قانونی که در خصوص مالیات های مستقیم به تصویب رسیده است ، قانون مالیات های مستقیم نام دارد که در سال 1345 به تصویب رسید و پس از آن چند بار اصلاح شد .

الف ) مالیات بر دارایی دسته بندی های گوناگونی را شامل می شود که از جمله آن های می توان به موارد ذیل اشاره کرد :

1- مالیات حق تمبر : حتما شما هم تاکنون برای رسمیت بخشی به اسناد خود ، تمبر بر روی آن ها چسبانده اید . مالیاتی که به واسطه هزینه تمبر از اشخاص اخذ می شود ، یکی از انواع مالیات های مستقیم بوده و مالیات حق تمبر نام دارد .

2- مالیات بر ارث : برای تقسیم اموال بین وراث متوفی ابتدا باید دیون و بدهی های او پرداخت شود که یکی از این دیون مالیات بر ارث می باشد . در واقع هر کدام از وراث به نسبت نوع مال و طبقه ای که از ارث دارند ، باید میزان مشخصی از مالیات را برای انجام انتقال ماترک متوفی بپردازند و این مالیات برارث یکی از انواع مالیات های مستقیم می باشد .

ب ) مالیات بر درآمد : به طور کلی تمام اشخاص حقیقی یا حقوقی که در ایران درآمد دارند باید مالیات بپردازند . حتی اگر شخصی در ایران ساکن نباشد یا ایرانی نباشد اما در ایران منبع درآمدی داشته باشد ، باید در مهلت ثبت نام اظهارنامه مالیاتی ، اظهارنامه خود را ثبت کرده و مالیات بپردازد . همچنین اشخاص حقوقی بابت درآمدهای داخلی و خارجی خود مشمول مالیات می شوند .

شیوه تعیین مالیات بر درآمد در کشور ما ، از جمله مالیات بر اجاره مغازه یا خانه ، براساس خود اظهاری است ، به این معنا که اشخاص حقیقی و حقوقی مشمول مالیات حساب سود و زیان و درآمد خود را در قالب یک اظهارنامه مالیاتی به سازمان امور مالیاتی تسلیم می کنند . برای اطلاع از نحوه ثبت نام اظهارنامه مالیاتی می توانید مقاله ذیل را مطالعه کنید .

مالیات غیر مستقیم در واقع به مالیاتی می گویند که از تمام شهروندان اخذ شده اما این امر محسوس نیست . در واقع بر روی اکثر کالا ها و خدمات مبلغی به عنوان مالیات از مصرف کننده دریافت شده که به این نوع از مالیات ، مالیات غیر مستقیم گفته می شود . از جمله مالیات های غیر مستقیم می توان به مالیات بر واردات و مالیات بر معاملات اشاره کرد .

الف ) مالیات بر واردات : برای حمایت از تولید داخلی و سایر دلایلی که دولت در دستور کار قرار داده است ، مالیاتی را از کالاهای وارداتی اخذ می کند .

ب ) مالیات بر معاملات : در موقع خرید و فروش کالا ، مالیاتی از فروشنده دریافت می شود و فروشنده در هنگام فروش کالا ، این مالیات را از خریدار اخذ می کند . مالیات بر ارزش افزوده یکی از انواع مالیات بر معاملات می باشد 

بر اساس ماده 1 و 2 قانون مالیات های مستقیم، این اشخاص موضوع این قانون هستند و به موارد زیر مالیات تعلق می گیرد:

  1. همه ی اشخاص حقیقی و حقوقی ای که باید برای املاک و اموال خود مالیات بپردازند. شیوه ی محاسبه ی این اموال بر اساس باب دوم این قانون مشخص می شود
  2. همه ی اشخاص حقیقی که در ایران زندگی می کنند نسبت به درآمدهای خود در داخل و خارج از ایران باید مالیات پرداخت کنند.
  3. همه ی اشخاص حقیقی که در ایران زندگی نمی کنند اما در داخل کشور درآمد دارند
  4. همه ی اشخاص حقوقی نسبت به کلیه درآمدهای داخل و خارج کشور
  5. هر کدام از اشخاص حقیقی و حقوقی غیرایرانی نسبت به درآمدها و یا درآمدهای حاصل از واگذاری امتیازات حقوق خود، آموزش دادن، کمک های فنی، واگذاری فیلم سینمایی و حق نمایش مشمول مالیات هستند.

چه اشخاصی مشمول مالیات های غیر مستقیم هستند؟

  1. مالیات بر ارزش افزوده و واردات:

مالیات بر ارزش افزوده در مراحل تولید، واردات و توزیع کالا و خدمات و در واقع در هر مرحله از فعالیت اقتصادی اخذ می‌شود و در نهایت مصرف کنندگان هزینه نهایی را پرداخت می‌کنند.
مالیات بر واردات هم یکی از قدیمی‌ترین و متداول‌ترین انواع مالیات در کشور ماست.درآمد حاصل از مالیات بر واردات در بودجه عمومی فعلی دولت، شامل موارد زیر است:

  • حقوق گمرکی
  • سود بازرگانی
  • عوارض اتومبیل‌های وارداتی
  • حق‌الثبت سفارش کالا
  • عواید جایگزین دروازه‌ای
  1. مالیات بر مصرف و فروش:

مالیات بر مصرف و فروش مالیاتی است که مصرف کننده در زمان خرید کالا به همراه قیمت کالا پرداخت می‌کند. گرچه پرداخت کننده نهایی این مالیات، مصرف کننده نهایی است اما به لحاظ قانونی تولیدکنندگان و فروشندگان این محصولات باید مالیات بر مصرف و فروش را پرداخت کنند. انواع این مالیات به شرح زیر است که از تولید کنندگان و فروشندگان هر یک از این کالا ها دریافت میشود:

  • مالیات دریافتی از فروش دخانیات(سیگار)
  • مالیات دریافتی از خرید و فروش الکل طبی و صنعتی
  • مالیات دریافتی از خرید و فروش نوشابه‌های غیرالکلی
  • مالیات دریافتی از خرید و فروش اتومبیل
  • مالیات دریافتی از خرید و فروش خاویار
  • حق اشتراک تلفن‌های خودکار و خدمات مخابرات بین‌المللی
  • پاز تولیدکنندگان و فروشندگان فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی
  • مالیات دریافتی دولت از نوارهای صوتی و تصویری

 

 

 

 

 

www.ilsafir.com

 

 

 

لطفا برای اطلاعات بیشتر به لینک های زیر مراجعه کنید:

بلاگر‌ها چگونه باید مالیات بپردازند؟
عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی چه پیامدی دارد؟
مالیات شرکت های غیرفعال

 

 


جهت کسب اطلاعات بيشتر و مشاوره رايگان ميتوانيد با

موسسه حقوقي ثبت سفير تماس بگيريد

 


نظرات