{ }

در صورتی که صادر کننده چک فوت کند، دو حالت برای ممکن است برای شما پیش بیاید: ۱- حساب صادر کننده چک را مسدود کرده باشند. یعنی ورثه به بانک اعلام کرده باشند که صاحب حساب فوت کرده است. ۲- ورثه هنوز به بانک مراجعه نکرده اند برای مسدودی حساب و اعلام فوت صادرکننده چک

در صورتی که ورثه برای اعلام فوت صاحب حساب یا همان کسی که چک صادر کرده است به بانک مراجعه نکرده باشند، شرایط شما و چکی که در دست دارید کاملا عادی ترقی می شود.
پس به بانک مراجعه کرده و چک خود را نقد کنید.

اما اگر بانک از فوت صاحب حساب با خبر باشد، حساب جاری وی مسدود می باشد و امکان نقد کردن چک وجود ندارد.
به عبارت دیگر چک قابل پرداخت نیست زیرا موجودی حساب متعلق به ورثه می باشد.

در چنین فرضی دارنده می تواند برای دریافت وجه چک به دادگاه مراجعه کند.

وظیفه بانک در قبال چکی که صادرکننده آن فوت کرده چیست؟

همانطور که گفتیم اگر بانک از فوت صادرکننده چک و یا همان صاحب حساب جاری مطلع نباشد، وظیفه خاصی در قبال چک ندارد اما اگر حساب مسدود باشد، نمی تواند چک را نقد کند و چک غیر قابل پرداخت می باشد. با توجه به این موضوع که چک در هنگام زنده بودن متوفی صادر شده و وی چک را با اختیار و رضایت خودش صادر کرده است، بانک تنها در صورتی می تواند چک را پرداخت کند که کارهایی از قبیل حصر وراثت، تعیین ورثه و بررسی اموال متوفی انجام نشده باشد.
این امر در مواردی هم که چک مدت دار بوده و تاریخ سر رسید آن بعد از فوت صادر کننده است، مصداق دارد. ‏

مطابق ماده ۲۳۱ قانون امور حسبی بدهی‌های مدت دار (موجل) متوفی بعد از فوت او حال و بروز می‌شود، لذا در این حالت هم، چون چک در زمان حیات متوفی صادر شده، با مرگ او بدهی مدت دار او حال می‌شود و بانک باید قبل از تاریخ سررسید وجه چک را به دارنده چک پرداخت کند. از طرفی هم به موجب ماده ۳۱۱ قانون تجارت، پرداخت چک نباید وعده داشته باشد و بانک‌ها باید با داشتن موجودی در حساب متوفی، وجه چک را پرداخت کنند.

مطالبه وجه چک از وراث

همانگونه که مطرح شد وصول چک فرد فوت شده ، با توجه به قانون امور حسبی و قانون تجارت، بدون مراجعه به دادگاه امکان پذیر است.
اما بانک‌ها در معمولا از پرداخت چک به تاریخ بعد از فوت صاحب حساب و مسدودی حساب متوفی امتناع می‌کنند.
در این حالت طرح دعوای مطالبه وجه چک و درخواست صدور قرار تامین خواسته برای توقیف وجه چک در بانک، راهکاری مناسب به نظر می‌رسد تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن وجه چک دریافت شود.
 دادخواست مطالبه وجه چک پس از فوت صاحب حساب، باید به طرفیت ورثه متوفی تقدیم دادگاه شود.
در صورت نداشتن گواهی انحصار وراثت، می‌توان از اداره ثبت احوال نسبت به درخواست استعلام از طریق دادگاه یا شورای حل اختلاف آخرین محل اقامت متوفی اقدام کرد.

 


نظرات