{ }

اگر در سوئد به دنبال محافظت هستید، باید درخواست پناهندگی خود را موقع ورود به پلیس مرزی یا یکی از واحدهای ثبت تقاضای اداره امور مهاجرت ارائه کنید.

اداره امور مهاجرت سوئد نمی​تواند تقاضای پناهندگی را که در یکی از سفارتخانه​های سوئد ارائه شده تأیید کند. اگر نمی​توانید برای ارائه درخواست محافظت به سوئد بیایید، می​توانید به کمیساریای عالی سازمان ملل برای پناهندگان (UNHCR) مراجعه کنید.

بر اساس مقررات دوبلین تصمیم گرفته می​شود که درخواست شما در کدام یکی از کشورهای اتحادیه اروپا بررسی خواهد شد.

پناهجویان

پناهجو فردی است که به سوئد می​آید و اینجا درخواست محافظت (پناهندگی) می​دهد، اما درخواست او هنوز بررسی نشده است.

دلالیل اعطای اجازه اقامت به پناهجویان

سوئد کنوانسیون مربوط به پناهندگان سازمان ملل را امضاء کرده است. بدین معنا که سوئد هر درخواست پناهندگی را جداگانه بررسی خواهد کرد.

بررسی هر درخواست شامل مدنظر قراردادن جنسیت، هویت و گرایش جنسی، یا به بیان دیگر همجنس​گرایی، دو جنس​گرایی یا تراجنسیتى متقاضی می​شود.

سوئد به فردی که مطابق کنوانسیون سازمان ملل پناهنده باشد، و فردی که مطابق مقررات اتحادیه اروپا به "محافظت تبعی" نیاز داشته باشد اجازه اقامت اعطاء می​کند.

پناهنده

بر اساس قانون سوئد و مقررات اتحادیه اروپا مطابق کنوانسیون پناهندگان سازمان ملل، پناهنده کسی است که دلایل مستدلی برای ترس از آزار و اذیت به علل ذیل داشته باشد:

  • نژاد؛
  • ملیت؛
  • دین یا اعتقادات سیاسی؛
  • جنسیت؛
  • گرایش جنسی، یا
  • انتصاب به یک گروه اجتماعی خاص.

منشأ آزار ممکن است مسئولان کشور بومی شخص باشد. شاید هم مسئولان نتوانند یا تمایل نداشته باشند از اشخاص یا گروه​ها در برابر آزار و اذیت محافظت کنند.

فردی که پناهنده تشخیص داده شود یک مدرک رسمیت پناهندگی دریافت می کند که یک موقعیت رسمی بین المللی بر اساس کنوانسیون پناهندگی سازمان ملل و قوانین اتحادیه اروپا است.

فردی که مدرک رسمیت پناهندگی دارد بصورت معمول اجازه اقامت سه ساله دریافت می کند.

فرد نیازمند به محافظت تبعی

فردی نیازمند به محافظت تبعی شناخته می​شود که:

  • در معرض خطر محکومیت به اعدام باشد؛
  • در معرض خطر تنبیه بدنی، شکنجه یا سایر رفتارها یا تنبیهات غیرانسانی یا خوارکننده باشد؛ یا
  • به​عنوان شخص غيرنظامى​، بدلیل جنگ​های مسلحانه در معرض خطر جدی باشد.

فردی که نیازمند حمایت آلترناتیو تلقی شود یک مدرک رسمیت نیازمند حمایت آلترناتیو بر اساس قوانین اتحادیه اروپا دریافت می کند.

فردی که مدرک رسمیت نیازمند حمایت آلترناتیو دارد بصورت معمول یک اجازه اقامت ۱۳ ماهه دریافت می کند.

استثنائات قانونی حق محافظت

چنانچه در خلال رسیدگی به تقاضای پناهندگی شما مشخص شود که مرتکب جرایم جنگی، جرایم بر علیه بشریت و یا جرم  سنگین دیگری شده اید، و یا تهدیدی برای امنیت ملی بشمار می روید، نمی توانید در سوئد پناهندگی بگیرید. شما می توانید با این وجود و چنانچه بواسطه خطر کشته شدن یا تعقیب قادر به بازگشت به میهن خود نباشید  یک اقامت با مدت اعتبار محدود دریافت کنید.

اجازه اقامت در سایر موارد

افرادی که حق برخورداری از محافظت را ندارند ممکن است در موارد استثنائی علیرغم آنکه نیازی به محافظت در برابر تعقیب و آزار ندارند، اجازه اقامت دریافت نمایند. این امر مستلزم وجود شرایط ویژه‌ای است که دربرگیرنده آن باشد که یک تصمیم عدم اعطای اجازه اقامت در تقابل با تعهدات بین‌المللی سوئد باشد. این امر می‌تواند بعنوان نمونه مربوط به افرادی با وضعیت سلامتی بسیار وخیم باشد و یا افرادی که در معرض خریدوفروش انسان قرار گرفته باشند.

کشور مبدا امن

اداره مهاجرت لیستی از کشورهای مبدا باصطلاح امن تهیه کرده است. برای آنکه کشوری بعنوان یک کشور مبدا امن در نظر گرفته شود بایستی حائز چند معیار باشد.

کودکان پناهجو

بر اساس قانون سوئد، اداره امور مهاجرت باید بهترین منافع کودک را در نظر بگیرد. همه کودکانی که می​توانند و دوست دارند حرف بزنند حق دارند نظرات خود را بگویند و به حرف آنها گوش داده خواهد شد. دلایل پناهجویی کودکان جداگانه بررسی می​شود، چون ممکن است سوای والدین خود دلایل دیگری برای پناهجویی داشته باشند.  بعد از بررسی دلایل پناهجویی، مأمور پرونده باید تحقیق را تا حد ممکن با سن، سلامتی و بلوغ کودک مطابقت دهد. کودکان حق دارند در طول تحقیق و بررسی یک همراه بزرگسال داشته باشند. این همراه می​تواند یکی از والدین یا قیم قانونی دیگر، یک فرد امین و یا وکيل تسخیری باشد.


نظرات