{ }

چگونه یک بیزینس را از صفر شروع کنیم؟

در این مقاله سعی شده تا استراتژی کلی شروع یک کسب‌ و کار به طور خلاصه بررسی شود. این شروع لزوما نباید پیچیده باشد، اما نیازمند برنامه‌ریزی و کار زیاد است.

اگر برای شما هم پیش آمده که به راه‌اندازی بیزینس خود فکر کنید، بدانید که تنها نیستید.

مدیر خودتان باشید، ساعات کاری انعطاف‌پذیر داشته باشید و بسیاری مزایای دیگر دلایل بسیار خوبی برای شروع این ایده است.

اما این فقط درباره تعطیلات و حساب بانکی پر نیست. طبق آمار SBA، دو سوم بیزینس ‌ها حداکثر ۲ سال دوام می‌آورند  و ۵۰ درصد آن‌ها تا ۵ سال به کار خود ادامه می‌دهند. چرا نرخ شکست انقدر بالاست؟ حداقل برای بیزینس‌ هایی که به سرعت شکست می‌خورند، برنامه‌ریزی ضعیف بزرگترین عامل می‌تواند باشد.

پس چگونه یک کسب و کار را راه‌اندازی کنیم؟

شروع این کار از صفر لزوما نباید بسیار پیچیده باشد، اما نیازمند برنامه ریزی و کار زیاد است. در اینجا ۶ اقدام مورد نیاز را با هم بررسی می‌کنیم.

۱. ارزیابی صادقانه‌ای از خود داشته باشید

آیا در محیطی ساختار یافته می‌توانید کار کنید یا بدون ساختار؟ انجام یک روتین روزانه از استرس شما می‌کاهد؟ شما در انجام چه کارهایی قوی عمل می‌کنید؟ آیا سخنرانی در جمع شما را عصبی می‌کند؟ آیا در حسابرسی خوب عمل می‌کنید؟

این‌ها چند مورد از سوالات مهم است که برای شروع کسب و کار جدید باید از خود بپرسید. در حقیقت خوب است نظر افراد دیگر را در این زمینه‌ها درباره خود جویا شوید. از این طریق به یک ارزیابی نسبی از خود می‌رسید. از این ارزیابی می‌توانید نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کنید.

۲. ایده خود را ارزیابی کنید

اگر ایده شما برای بیزینس شامل یک محصول یا خدمت جدید یا ارتقایی برای محصول یا خدمات قبلی است، باید ارزیابی شود. به این کار از نظر تکنیکی تحقیقات بازار می‌گویند. 

شرکت‌هایی وجود دارند که این تحقیقات را برای شما انجام می‌دهند ولی در صورت محدود بودن بودجه، شما می‌توانید خودتان این کار ار انجام دهید. اگر ارائه دهنده یک محصول هستید، بهترین راه آماده‌ سازی یک نمونه اولیه از محصول است. در صورتی که ارائه دهنده یک سرویس هستید یا اینکه نمی‌توانید نمونه اولیه‌ای آماده کنید بهترین راه یک ارائه کاملا توصیفی به همراه مزیت‌های رقابتی و تفاوت‌های خدمتی که ارائه می‌دهید با خدمات دیگر است. شما به تحقیقات بازار کاملا صادقانه‌ای نیاز دارید که به شما امکان رسیدن به یک بیزینس موفق را بدهد.

پس از دوره‌های متعدد تحقیقات بازار با گروه‌های مختلفی از افراد، الگویی از مواردی که افراد مختلف با آن‌ها موافق یا مخالف بودند پدید می‌آید. از این اطلاعات برای اصلاح محصول با خدمت خود استفاده کنید و بار دیگر جلسه تحقیقات بازار را برگزار کنید. هدف اصلی شما در این بخش، رسیدن به محصولی است که بیشترین طرفدار را در بین مشتریان شما داشته باشد.

۳. یک برنامه برای بیزینس خود آماده کنید

این مرحله قطعا مرحله جذاب شروع یک بیزینس نیست اما مرحله بسیار مهمی برای شروع موفق آن است!

یک برنامه بیزینسی موفق باید دارای المان‌های زیر باشد:

  • چکیده اجرایی  باید شامل طرح بیزینسی محصول یا خدمت و روشن کننده مشکلی باشد که آن محصول حل می‌کند.
  • ارزیابی بازار  باید در مورد بازار شما صحبت کند. آیا بازار قابل گسترشی است؟ و اینکه چطور محصول شما می‌تواند در مارکت مشتریان شما جای خود را پیدا کند.
  • استراتژی‌های بازار  اینکه چگونه می‌خواهید در بازار نفوذ کنید و محصول خود را به فروش برسانید.
  • برنامه اجرایی  شرکت شما روزانه چگونه عمل خواهد کرد؟ کارمندان کلیدی چه کسانی هستند و نقش هر کدام چیست؟

۴. درباره ساختار بیزینسی خود تصمیم گیری کنید

  • مالکیت یگانه – این یک راه معمول برای بیزینس ‌های کوچک است.
  • شراکت – شراکت زمانی به وجود می‌آید که دو یا چند نفر تصمیم به شروع یک بیزینس می‌گیرند. توصیه می‌شود بدون قراردادی مورد تایید طرفین وارد مشارکت نشوید.
  • شرکت با مسئولیت محدود – یک موجودیت بیزینسی برای کسب و کارهای کوچک و متوسط. در این نوع ساختار بین مالکین و شرکت تفاوت وجود دارد.
  • شرکت – بسیار پیچیده‌تر و پرهزینه‌ است. یک شرکت موجودیتی مستقل از مالکین آن دارد.

۵. تیم خود را تشکیل دهید

برخی مواقع کارآمدی به معنی تغییر اولویت‌ها یا تغییر عملکرد نیست. ممکن است مسئولیت‌ها برای یک فرد به تنهایی زیاد بوده و آن فرد نتواند به درستی کارها را به انجام برساند. بسیار پیش آمده که افراد حرفه‌ای حجم کاری بسیار زیادی را متحمل شده و آن را باعث غرور و دلیلی بر امنیت کاری خود می‌دانند. در صورتی که این کار یک استراتژی بلند مدت مناسب برای مدیریت درست نیست. در طول زمان استرس و ساعات زیاد کاری به سلامت فیزیکی و شغلی شما صرمه می‌زند. در این شرایط زمان آن فرا می‌رسد که این حجم کاری را بین افراد مختلف تقسیم کرده و مسئولیت پیگیری آن را به عهده بگیرید.

برای واگذاری مسئولیت‌ها به موارد زیر توجه کنید:

  • سپردن مسئولیت‌های مشخص به افرادی که شایستگی انجام آن را دارند
  • ارائه جزئیات و تعیین اهداف کار
  • تدوین یک برنامه زمانی مشخص
  • پیگیری و درخواست گزارش از مراحل مختلف پیشروی کار

۶. برای بیزینس خود برندسازی کنید

حالا دیگر زمان آن است که خود را به مخاطبان خود معرفی کنید. در برندسازی مخاطبان شما با تصویر برند و قابلیت‌های شما آشنا می‌شوند. آگاهی از برند زمانی به طور موفق اتفاق می‌افتد که شما خود را در زندگی روزمره و عادات افراد بگنجانید. به موفقیت شرکت اپل فکر کنید. افراد برای خرید جدیدترین محصول این شرکت در صف‌ها منتظر می‌مانند. به این می‌گویند مخاطب وفادار!

شما باید در برندسازی و ایجاد آگاهی، مخاطبان وفادار برای خود ایجاد کنید. افراد برای استفاده از محصول یا خدمات شما نباید مکث کنند. بلکه باید همواره شما را به رقبایتان ترجیح دهند.

اعتماد به برند شما کلید اصلی ماجراست!

افراد برای خرید یا استفاده از خدمات شرکت شما به نظرات مشتری‌های قبلی شما نگاه می‌کنند. زمانی که اعتماد افراد را جلب کردید احتمال تبدیل آن‌ها به مخاطبان وفادار شما افزایش می‌یابد.

شروع یک بیزینس از ابتدا، می‌تواند یک تجربه فوق‌العاده برای هر فرد باشد. اما داشتن یک بیزینس موفق، سودآور و بیزینسی که درآمد زیادی برای شما، کارمندانتان و خانواده آن‌ها به همراه می‌آورد از آن هم فوق‌العاده‌تر است!


نظرات